الملتقى الصوفى للنور المحمدى
عزيزى الزائر عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضومعنا
او التسجيل معنا ان لم تكن عضو وترغب فى الانضمام الى اسرة المنتدى

سنتشرف بتسجيلك

شكرا لك
ادارة المنتدى

الملتقى الصوفى للنور المحمدى

الملتقي الصوفي للنور المحمدي
 
الرئيسيةالتسجيلدخول


شاطر | 
 

 لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
المحبة للمصطفى
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 5479
نقاط : 27433
التفاعل مع الاعضاء : 15
تاريخ التسجيل : 18/09/2010
العمر : 68
الموقع : النور المحمدى

مُساهمةموضوع: رد: لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )   الخميس يونيو 23, 2016 4:05 pm

العلم الذى لامثيل له
كلام سيدى فخر الدين الشيخ محمد عثمان رضى الله عنه عن سيدنا إبراهيم الخليل
وعن معنى الكلمات التى أتمها وعن مطلبه من الله وبناء البيت ثم الكلام العجيب عن نداء سيدنا ابراهيم الخليل والحج
-----
قال الشيخ فى سؤال عن سيدنا إبراهيم الخليل
سيدنا إبراهيم ابتدأ من أخر مرتبة سيدنا نوح و الدليل، سيدنا إبراهيم أصلا قصته توليد الأسماء الإلهية (التخلق بالاسماء الالهية) قال تعالى: (وَإِذِ ابْتَلَىَ إِبْرَاهِيمَ رَبّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمّهُنّ) قرأ الأوراد اللي ربنا تبارك وتعالي أداها له، قال له قال تعالى: (إِنّي جَاعِلُكَ لِلنّاسِ إِمَاماً)علشان العملية دي (قَالَ وَمِن ذُرّيّتِي) قال مش ممكن، ذريتك ليه؟ عهدي ما فيش واحد ظالم يقدر يلحقه أبدا، و الظلم أصنافه كثيرة و اظلم الظالمين ظالم نفسه.
الأسماء اللي ربنا تبارك وتعالي فضل بها علي سيدنا إبراهيم، الملايكه قالوا يأرب إبراهيم بيعبدك علشان أنعمت عليه كثير، ربنا قال لهم ما فيه غبطه.
أصل فيه مرتبة عادة لما يوصلها السالك الملائكة بيغبطوه علي ألمرتبه دي (يغيروا منه) قالوا يأرب إبراهيم بيعبدك علشان أنعمت علية كثير، قال: لا، بيعبدني رغبة ورهبة، قالوا له: لا، قال: طيب انتخبوا منكم مجموعة و امتحنوه، جابهم في المحراب، واحد قال سبوح وواحد قال قدوس وواحد قال ربنا و الرابع قال رب الملائكة و الروح، سيدنا إبراهيم قال لهم: ردوها علي (عرفوا الأسماء دي فيهم اسم حبيبة) سيدنا إبراهيم قال: ردوها علي، فسكتوا، ردوها علي، فسكتوا، لما سكتوا، سيدنا إبراهيم قال ردوها علي وخذوا ربع مالي، فسكتوا، نص مالي، فسكتوا، التلاتربع، كل المال، خذوا مالي و العيال، برضه سكتوا، قال لهم خذوني ومالي وعيالي (عرفوا إن اسم المحبوب عنده أهم من ده كله) قالوا له: سبوح قدوس ربنا ورب الملائكة و الروح، بعضهم قال دي الأسماء اللي أعطاها تبارك وتعالي لسيدنا إبراهيم وتخلق بها فأتمهن، ده رواية، الرواية الثانية قالوا سيدنا إبراهيم كان يذكر آه قال تعالى: (إِنّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوّاهٌ مّنِيبٌ) كان يذكر بلفظة آه آه آه و عاده التأوه يكون في غاية ألمحبه، أخر المحبة مع عدم لقيان المحبوب بيوجب التأوه، كيف كان الحاصل؟ أصل الخليل عندنا معناه الصحاب الخليل في اللغة معناه الصاحب أمال الخليل إيه؟ فكان آه هو المضبوط، ليه؟ غاية المحبة بتوجب التأوه (خلصنا)؟
وبعدين نشوف مطلبه الاخرانى، قال تعالى: (وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىَ) ؟ أولا كشفوا له الغطاء، راقب الأفلاك (مش كده)؟ أيوه، والأفلاك لا يقصد بها النجوم، ما حدش يقدر يتصور إن ابن ادم عمره 40 سنه لأشاف نجم ولا شمس ولا قمر ده مش ممكن أبدا، هل كان عايش في بير؟ هو شاهد فنون التجليات.
أصالة الشمس كناية عن التجلي الإلهي اعلي من مرتبة الأسماء.
القمر كناية عن التجلي النبوي ارفع من مرتبه الأسماء
النجم كناية عن التجليات الاسمائية.
و المعتمد عن مظاهر مولانا الحسين في ارفع من مرتبة الأسماء برضه، ويقول الرؤساء في الموضوع ده:
فترايت في سواك لعيني ... بك قرت وما رأيت سواكا
وكذا الخليل قلب قبلي ... طرفه حين راقب الأفلاكا
فما حدش يقدر يقول إن بني ادم عمرة 40 سنه أو 41 سنه لأشاف قمر ولأنجم ولأشمس، كما أنا شايفها، مش ممكن أبدا، فكان ده الأوقع، الغاية بتاعه أية؟ طلب من ربنا إيه؟ قال تعالى: (وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىَ) يبقي نبي ورسول ومن أولي العزم من الرسل وده درجة الخلة اللي هو الامتزاج وبعد كده يبقي ما مامن أن ربنا يحي ألموتي؟ لا، مش كده، فكان الواقع إيه؟ لفظة (كيف) بيقول لربنا علمني، أنا عايز أشوف أنت بتحى الميتين كيف؟ عمليا كيف؟ يعين أصفة لنا علشان أشوفه، بقية الخطاب خذ أربعة من الطير، وكذا، ده معروف، لماذا قال تعالى: (أَوَلَمْ تُؤْمِن)؟ ماهو مش ممكن يبقي نبي ورسول ومن أولي العزم من الرسل وعنده الخلة وكل ده وما مؤمن.
أولا مش الواحد يبقي مسلم.
وبعدين يبقي مؤمن.
وبعدين ولي.
وبعدين يبقي صديق.
وبعدين يبقي نبي.
وبعدين يبقي رسول.
وبعدين يبقي من أولي العزم من الرسل.
وسيدنا إبراهيم كمان عنده الخلة، ثمانية مراتب عنده وبعد ده كله يبقي ما مؤمن؟
مش ممكن، ده كلام سفهاء، فالقصة هو كيف الصفة قدامه يعرفها، ده كان الغاية خلصنا؟
في الأول سيدنا إبراهيم بني البيت، وبعد ما تم بناء البيت بيعرف إن البيت ده مش قبلته فهو بناه لمحمد (ﷺ)، فسيدنا إبراهيم بعد ما خلص دعي لامه النبي كثير (وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ) هو وسيدنا إسماعيل (ومن ذريتنا) ذرية سيدنا إسماعيل (امه مسلمه لك) دول جدود النبي (وارنا مناسكنا) مناسك الحج علي لسان النبي علية الصلاة و السلام، وبعدين دعي، رب (اجبني وبني ان نعبد الاصنام) 9 صفات دعي بهم سيدنا إبراهيم علشان أمه النبي علية الصلاة والسلام، بعد ما خلص ربنا قال له (واذن في الناس بالحج) سيدنا إبراهيم قال يأرب الحج ده لامه خير الأنام وبيني وبينة لسه أمد بعيد، أنادي كيف؟ و اعمل كيف؟ قال له: أنت نادي و أنا ابلغ.
- سيدنا إبراهيم نادي يا امة خير الأنام إن الله فرض عليكم إن تحجوا بيته.
- وبعدين منه سيدنا جبريل نادي نفس النداء، وربنا بلغ.
- وبعد منه إبليس، إبليس ذاته نادي وربنا بلغ.
هم دول الثلاث أصناف بتوع النداء.
لتوضيح نداء إبليس:
أنا بأقول إن فيه ناس بيعملوا حفلة كوكتيل، وبعدين يسهروا لغاية 12 وهم سكرانين، وبعدين يروحوا لموطن الاحرام، ده حج إبليس بنداء إبليس و اللي مشيوا بنداء إبليس كتار جدا.
فضل الحجات العالية، بنداء جبريل وسيدنا إبراهيم.
وبعدين الحج بنداء سيدنا إبراهيم:
- واحد وهو جاي في الحج يموت قبل ما يوصل، وده أعلاه، كيف كان أعلاه؟ ربنا بيخلق ملك يحج له كل سنه لغاية النفخ في الصور. وده اللي اختاره الإمام الشاذلي، ولذلك مات في الصحراء وهو في طريقه إلي الحج، حديث غريب جدا و الكبار بيعرفوه.
- التأني مايرجعش، يمشي يموت هناك وده اقل من ذاك الأول يموت في السكة وهو رايح.
- الثالث واحد وهو راجع يموت.
وبعدين فيه الحجة العالية:
وده معني قوله تعالي (الحج اشهر معلومات) وهذا هو الحج اللي بيعرفوه الناس الكبار و العلماء الكبار و المتطلعين الكبار اللي ما عند همش جثث بيقدروا علي هذا وقالوا في هذا المعني:
- في رجب يكون في الحرم (رجب شهر الله الاصب) فبيكون في الحرم.
- في شعبان (شهر الرسول) بيكون في الروضة.
- في رمضان (شهر الله) بيرجع الحرم، علشان أحنا في رمضان نضاف في حجة مبرورة، بعد كده ان شاء قعد، وان شاء رجع. يقعد 10 أيام، يبقي الحج ده (اشهر معلومات) ... !
الاعلي من كده:
- يتزكى من هنا بالعبادات (بالأوراد يعني) يعمل أوراد وقلبه يتزكى ويتطهر فلما يروح عرفات يلقي المعرفة (عرفات المعارف) يروح عرفات يلقي المعرفة.
يروح يطوف يتطهر وبعدين يوصل يرجم الشيطان، خلص من الأنفس مشي وذبح، انتهي من الأنفس كلهم.
أتزكي وتطهر بالشكل ده يمشي يأخذ التأييد من النبي (ﷺ) وده من الكبار واحد.
- التأني لما يروح عرفات يلقي المعرفة.
- لما يجي الطواف جسمه يطوف هنا وروحة الصغيرة بالبيت المعمور ورحه الكبير يطوف بالعرش، وبعد كده يعرجوا به إلي الكرسي يلقي القران، وبعد ما خلص الحج ومشي إلي الروضة بجد خلع التشريف (سلام قولا من رب رحيم) و الكلام ده مش لاعتيادي الناس، التلبية (لبيك اللهم) دى في الظاهر العربي استجابة لنداء سيدنا إبراهيم عندما دعي.


.......
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الادمين
الاداره
الاداره
avatar

عدد المساهمات : 236
نقاط : 6377
التفاعل مع الاعضاء : 5
تاريخ التسجيل : 26/03/2011

مُساهمةموضوع: رد: لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )   الأربعاء يونيو 29, 2016 3:15 pm

علم كبار أهل الله ليس كعلمنا الضعيف المحدود
ماهى الفلسفة لأننا جميعا نعتقد أن الفلسفة هى عبارة عن تنميق الكلمات والإتيان بتراكيب غير مسبوقة للألفاظ فى سياق الجمل
تعريف الفلسفة وموضوع سيدنا إدريس : من علوم سيدى الإمام فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله تعالى عنه وارضاه
----------------
أصالة فن الفلسفة ماشي في زمن سيدنا إدريس لغاية زمن النبي (علية الصلاة و السلام) و الفلسفة هي إن الإنسان يعرف كل العلوم الحية و المندرسة.
و الفيلسوف يعرف الدين - أي دين - يعرف اللغة، يعرف الفلك، يعرف الجيولوجيا، يعرف الكيمياء ويعرف العلوم المندرسة كلها ثم يعمل فيلسوف نقول حاجة في إيضاح الفلسفة فيما قبل النبي ( ﷺ) وبعد النبي ( ﷺ) .
الفارابي قاعد في القصر بتاع هارون الرشيد ورقد، نام في ظل القصر وبعدين صحي من النوم، وبعدين اتوضي وصلي أربع ركعات قبل الظهر وصلي الظهر، وصلي أربع ركعات بعد الظهر وبعدين ما أكل كفايته ن شرب من الماء الساخن ورقد، نام.
هارون الرشيد قال له: إذا قعدت في أي مسجد أتعلمت القران مش كان أحسن؟
قال له: من قال لك أنا ما اعرفش القران، أنا اعرف القران بقراءاته السبعة.
قال له: طيب تتعلم الحديث.
قال له: أنا احفظ الصحاح الستة و الفروع السبعة.
قال له: تتعلم الفقه.
قال له: أنا حافظ الأربع مذاهب و الخمسة المندرسة.
قال له: يعني ما في أي حاجة أنت بتحتاج إليها؟
قال له: ما في أي حاجة ما عندي ن أنا قاعد للعبودية بس.
عندك دليل يبرهن انك بتعرف الأشياء دي؟
عندي.
نمتحنك؟
ايوه.
قام هارون الرشيد جمع العلماء و القراء و المحدثين حتى أصحاب الصناعات، نجار، براد، حداد و احتفل بوجودهم وعادة عندهم محل مخصوص للمناظرة، فجمعهم وقال لهم: الإنسان ده بيدعى انه بيعرف كل العلوم، و عاوزين نمتحنه.
قالوا له: حاضر
مستعدين.
الفارابي قال: لا، كده ما ينفع، أي واحد صاحب مهنة يسألني 10 أسئلة و إذا غلطت في واحد أنا أكون مغلوب، وأي واحد صاحب مهنه أنا أساله 3 أسئلة واللى يجاوب منهم على سؤال واحد من التلاتة أكون برضة أنا مغلوب.
(حاجة ما معقولة أبدا)
ابداوا بالمصحف، أولا سألوه 10 أسئلة، القراء سألوه طبعا القراءات السبعة، ولغة كل واحد يختلف عن لغة التأني، وكان الصحابة يختلفوا في القراءات، ويروحوا للنبي ( ﷺ) وبعد ما القراء كل واحد سأله 10 أسئلة، هو سال كل واحد 3 أسئلة مافي واحد منهم قدر يجاوب علية.
سابوا موضوع المصحف ومسكوا في موضوع اللغة، جاب لهم الشواذ بتاع اللغة برضة ما حدش قدر علية، برضة اللغة كل واحد سأله 10 أسئلة، وهو يسال 3 أسئلة وبعدين أهل التفاسير، وبعدين أهل الحديث، وبعدين الفقهاء (اللي ظهر كل واحد علي حقيقته) وبعدين الصناعات، وبعدين الروحانيات، ناس السيرة، ناس الكيمياء، ناس الطب، فضل ينزل ينزل، ينزل، أخيرا ما حد قدر علية أبدا، استمرت القصة حوالي 40، 50 يوم (علما بان الكتب موجود فيها الأسئلة بتاعته).
هارون الرشيد احتار، قال له: يا فرابي.
قال له: نعم.
قال له ك طيب أحسن حاجة اللي زيك ما يصحش يقعد بعلومه كده فارغ أحسن تعمل لك مدرسة وتدرس العلوم دي.
أنا مشغول بنفسي.
طيب نديك فلوس.
أنا بأعرف فروع الطب.
نديك ذهب.
أنا بأعرف فروع الكيميا.
طيب نجيب لك الشابات المخصوصة بتاعتي.
لا أنا مش عاوز.
(طيب يعملوا له إيه؟)
نجيب لك المنشور المخصوص، اللي بيضربوا لأيه لما نقعد.
جيبه.
جاب له الإله بتاع النورج.
ضربوا دور، غلطهم، دور تأني، غلطهم دور ثالث، غلطهم.
هارون الرشيد قال له: أنت بتعرف في الموسيقي كمان؟
بأعرف.
وطلع له عود صغير من الجراب بتاعه وركبه تركيبة وضربه، خلي القاعدين يعيطوا، فكه وركبه تأني خلاهم يضحكوا ...
فكه وركبة علي نغمة تأنيه. خلاهم كلهم نزلوا (دانص)
(فهمت يا عم الشيخ)؟ دي الفلسفة.
وبعدين الفلسفة اللي اختارها سيدنا إدريس، سيدنا إدريس كان جدة التاسع سيدنا ادم (صدق الله العظيم) (فلان بن فلان بن فلان) وشاف أبونا ادم، وبعدين سال سيدنا شيث قال له: لأبونا ادم أنت بتعرف علوم كثيرة من الملا الاعلي العلوم دي وداها فين؟
قال له: يا ولدي أبونا ادم لما كبر مشي للصين، عمل في الصين بلوك (ده كلام سيدنا شيث لسيدنا إدريس عن سيدنا ادم) عمل في الصين كبير من الطين وبعدين قعد يمسحة لما بقي ناعم، و الطين نفسه كتب فيه فن من الفنون، علشان أبونا ادم لما تجلي علية تبارك وتعالي بنور الاسم الله اكتسب منه 124 ألف علم، 124 ألف لغة، 124 ألف لون، 124 ألف صنعة، وبعدين قال له: أبونا ادم ودي العلوم دي فين؟
قال له: عمل كذا وكذا، الطين دي فرغ فيه فن من الفنون ويردم الرمل علية وبعدين يساويه ويكتب فن عليها وبعدين يردم علية تأني، يساويه ويخليه لوح ويكتب علية فن تاني: كده وكده لما ردمه.
قال له: طيب
قال له: بعدين ردم الحطب علية وحرقة ولما بقي جير شال الحيطة دي وحطها في صخر في غار في الصين، إذا أنت عاوز تروح تدرسه.
وبعدين سيدنا إدريس مشي الصين وبلغ الحيطة بتاع أبونا ادم ودرس الفنون دي، لما درس الفنون دي رجع تاني، جاء فضل عايش يدرس الحكمة دي و الفنون دي.
سيدنا إدريس أسمة الرسمي أو الحقيقي اخنوخ، من كثة التدريس في صحف ادم سموه إدريس، وعند الفلاسفة أسمة الخطالين و أرسطو تلميذة و أفلاطون تلميذ أرسطو وسيدنا الخضر من تلامذة أفلاطون.
وبعدين سيدنا إدريس في نهاية عمرة عمل قبة من الرخام مضلعة، تقدر تقول بييجي 15، 20، 30 ضلع، لكن قبة كبيرة، وكتب في الواحد فن 0 يعيني كتب في كل ضلع فن واحد) القبة دايرة كلها بالعلوم اللي عنده وبعدين كتب عليها طلسم خلاها مخفية عن أعين الأنظار، بييجوا الأولياء للقبة دي ويأخذوا منها الفنون، و القبة دية اسمها لوح الرموز.
س: موجودة لغاية دلوقت يا مولانا؟
مولانا الشيخ: وبعد بكرة كمان.
نرجع لسيرتنا تأني، إخواننا أولاد الطريقة هنا متعلمين و كويسين، وكلهم متفقين علي أن أفلاطون اجريجي، وكل الناس بتوع المدارس بيعتمدوا إن أفلاطون اجريجي و أنا أقول لهم بان أفلاطون موحد.
وبعدين أتناقشنا كثيرا، زنقوا علي، أخيرا قلت لهم بكرة صلوا معايا الظهر في البيت، جم، لما جم، جبت كتاب واحد من كتب أفلاطون، أنا عندي له كتب كثيرة وقلت لهم:
انتم بتعرفوا أفلاطون من حيث السياسة.
وتعرفوا فيثاغورث من حيث التاريخ.
وتعرفوا دقلينوس من حيث الطب.
مش ده موقفكم؟
قالوا: ايوه.
قلت لهم: غلطانين، و ماروحتوش مصر، أنا أعرفكم حاجات في الفن ده.
أفلاطون عنده كتاب اسمه (عين الله الجامع لصفات الله) عين الله يعني نفس الاسم الله أصله اسم واحد، لفظة يا الله يا حي يا قيوم يا بديع السموات و الأرض ياذا الجلال و الإكرام لا الله إلا أنت، ده كلام موحدين مش كلام خواجات، وكان باللغة العبرية وترجموه الصحابة باللغة العربية، وبعدين الدعاء بتاع الاسم ده.
الكتاب أسمة (عين الله الجامع لصفات الله).
لفظة (احجب جله) يعيني يا الله يا حي يا قيوم يا بديع السموات و الأرض الجلال و الإكرام لا اله إلا أنت، ده اسم واحد، الكتاب ده بخط السيد عبد القادر الجيلاني تسلسل لغاية ماجت للسيد محمد السمان، أداه لشيخ الطائفة، تسلسل لغاية ما جة إلي هنا، وبعدين السيد عبد القادر الجيلاني شارحة ومعلق عليه.



..........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحبة للمصطفى
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 5479
نقاط : 27433
التفاعل مع الاعضاء : 15
تاريخ التسجيل : 18/09/2010
العمر : 68
الموقع : النور المحمدى

مُساهمةموضوع: رد: لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )   السبت يوليو 09, 2016 8:55 am

هكذا يعرف العارفين بالله حضرة النبى صلى الله عليه وسلم وكذلك يعرفه أهل بيته
فمن أين جاؤا بهذه الفرية على حضرة النبى صلى الله عليه وسلم
إقرأوا بساطة وعظمة رد سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه رد هو السهل الممتنع عنما سألوه فى هذه الجزئية
فسأل احدهم الشيخ قائلاً:
...
في معنى كلمة أمي قالوا أنه الذي لا يعرف القراءة والكتابة ، فهل ينطبق هذا على النبي صلى الله عليه وسلم ؟
فقال الشيخ رضى الله عنه
: اللغة مطاطة – لما تقول أم القرى يعني مكة ما بتعرف تكتب ولا تقرأ ؟
هو الذي بعث في الأميين رسولا كل المسلمين ما بيعرفوش يكتبوا ؟
ألا لا صلاة لمن لم يقرأ بأم الكتاب يعني الفاتحة تقرأ وتكتب ؟ طبعاً لا .
الأمي ليس من حيث معناه الذي لا يحسن القراءة والكتابة .
الأمي من حيث معناه الثاني المكمل لكل الأصول .
العربي كده .. والأحسن أنه كده .. تقول أن النبي ما بيعرف القراءة والكتابة يكون ناقص والنبي من هو منه الكمال .. هو كتب وقرأ والأحاديث واردة وموجودة أنا عندي هذه الأحاديث .
سائل : في الحديث ائتوني بالكتاب أكتبه لكم .. دي معناها يكتب كيف ؟
الشيخ : أيوه .. هذا دليل ، وفيه أحاديث كمان واردة وموجودة .
سائل: ما المقصود ب ( هو الذي بعث في الأميين رسولاً ) ؟
الجواب : يعني دول أمته .. أنا جيلهم في صدورهم . أميين في التوحيد .. أصول . النبي أصله مخلوق كامل من الأول .. والكمال بتاعه أصلاً من أول خلقة من كل الوجود 



...............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحبة للمصطفى
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 5479
نقاط : 27433
التفاعل مع الاعضاء : 15
تاريخ التسجيل : 18/09/2010
العمر : 68
الموقع : النور المحمدى

مُساهمةموضوع: وجعلنا من الماء كل شيء حي   الأحد يوليو 10, 2016 12:51 pm

على خلاف ماكنا نفهم تماماً
عندما سألوا مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى عن قوله تعالى
( وجعلنا من الماء كل شيء حي) فقال رضى الله عنه
------
غالب الإحتجاج بتاع المشركين كان التكذيب بيوم الدين، نزل قوله تبارك وتعالى (أولم ير الذين كفروا أن السماوات والأرض كانتا رتقا ففتقناهما وجعلنا من الماء كل شيء حي أفلا )
بعدين معنى الأية عند الصوفية ربنا بكت على المخاليق اللى بينكروا البعث دول بيقول لهم (أولم ير الذين كفروا أن السماوات والأرض كانتا رتقا) شيئ أصلا واحد
(ففتقناهما) إتفرتكوا ، السموات بقوا سبعة ، الأراضين بقوا سبعة ، البحار سبعة ، بعدين قال (وجعلنا من الماء كل شيئ حى) لفظة ( من الماء كل شيئ حى ) مفهوم الناس إنه الموية الإعتيادية ، الماء المعين ، يعتقدوا او التفاسير يقولوا الماء في الآية دى هي الماء المعين يعنى الموية العذبة اللى بيعين الواحد على الحياة
والحاصل مش كدة ، مش كدة ليه؟
تبارك وتعالى خلق الأسماك من البحر لمن تقول خلق الأسماك من البحر طبعا خلقهم بنظام دقيق العقل مايقدر يهتدى إليه
بعدين عمل لهم عيشتهم في البحر فمايشربوش الموية
إذا شربت السمكة الموية بتفطس تموت ، فعليه مايشربوش موية
خلق الجن من النار( من نار السموم) أو من نار ممتزج بهوا ، الجن كمان مايشربش موية علشان ده اصله اذا شرب الموية ناريته بتنطفى
الروحانى ربنا جل وعلا خلقه من صافى الريح والأرياح السبعة ، كل صنف من الريح مخلوق منه خلق إسمهم الروحانية ،
بعدين ديل مايشربوش الموية ، أكلهم في ريحهم بس
بعدين في الملائكة الفلكية
الملايكة اللى ساكنين في السموات السبع اللى هم مخلوقين من الأسماء الإلهية وخدامين للأسماء الإلهية ورسل الأسماء الإلأهية معنى( جاعل الملائكة رسلاً) كل الملايكة المقصود من الملايكة دول هم الملايكة الفلكية اللى ساكنين السموات السبع جبريل وميكائيل وإسرافيل وعزرائيل ،، وذكر الشيخ باقى أسماء الملائكة السبعة رؤساء على السموات السبع،،
سبع سموات كل واحد فيه رئيس ،
كل الملايكة ديل مخلوقين ، مخلوقين من نور النار ، مخلوقين من نور النار،
إلى أن قال الشيخ :
وبعدين فهمنا من كل النواحى ده إنه جبريل كان من الملائكة وكان مأمور بالسجود والآية بتوضح ده ، واضح؟
بعدين لما تشوف إنه ( كان من الجن ففسق عن أمر ربه) مش كدة نفهم بإنه ابليس كان من الجن ، واضح؟
كان من الجن يعنى إيه؟
هم وكلهم كانوا أولاد الجن ، الإٍسم الأول إسمه الجان (يعنى أبو الجن إسمه الجان على غرار سيدنا ادم أبو البشر)
الجن إسم أولاده ،( خلق الجان) قال ( من مارج من نار) ( والجان خلقناه من نار السموم) فكان الأصل إيه؟
أصلهم الأول إسمه جان أولادهم هم الجن ، ظاهر؟
بعدين الملايكة ديل مخلوقين من نور النار إحنا وضحنا إنه أصلهم كانوا نار
بعدين تلطفت بنور الإيمان بقت نور ، فالملايكة الفلكين مخلوقين من ايه ؟
من نور النار ، ما من النور
أنا مابقول من النور ، من النار لكن بقى نور نسميه نور النار زى الكهربا زى اللمبة .... بعد الحالة ده عرفنا إن الملايكة ديل كلهم رسل من الأسماء الألهية للوجود العينى ، عرفنا إن الملايكة ديل كلهم رسل من الأسماء الألهية للوجود العينى
خلاص؟
مش كدة فهمنا جسدهم من نور النار ظاهر؟
فيهم الروح ، الملائكة الكروبين الحافين حول العرش مخلوقين من صرف النور وفيهم الروح
رسول الله صلوات الله وسلامه عليه هو اللى مخلوق من نور النور بس ، ظاهر؟
رسول الله صلوات الله وسلامه عليه هو اللى مخلوق من نور النور ، نور إيه؟
نور غيب الأحدية ، نور شنو؟
الإيمان مش عنده نور؟ اليقين مش عنده نور؟ الكهارب ماعندها نور؟ اللمض ماعندها نور؟ الإسلام ما ليه نور ؟ المصحف ماله نور؟ ياتو نور؟
الأنوار كتيرة فكان رسول الله صلوات الله وسلامه عليه مخلوق من نور النور
نور النور ده من وين ؟ من غيب الأحدية
فلما كان رسول الله مخلوق من غيب الأحدية ظاهر؟ إعتبروا
وقال صلى الله عليه وسلم ( أنا من نور الله والمؤمنون من رشحات نورى)
فكان النبى عليه الصلاة والسلام مخلوق من نور النور ، نور وين؟
نور غيب الأحدية عشان كدة السيد إبراهيم الدسوقى بيقول( اللهم صل على الذات المحمدية)
مش الذات المحمدية اللى كان في ارض مكة بيهدى الناس لاء
لمن كان لطيفة أحدية
نرجع لقصتنا نشوف ايه؟
نشوف الصنف البشرى مخلوقين من تراب وموية ديل اللى بيشربوا الموية بس الجن مايشربش الموية الروحانى مايشربش الموية الملك الفلكى مايشربش مويه الملك الكروبى مايشربش الموية
تبارك وتعالى بيقول ( وجعلنا من الماء كل شيئ حى) ليه جاية بصيغة الكل؟
صيغة الكل ايوة الماء اللى في الآية ده مش الماء القراح
إنما هي كناية عن الروح اللى سارى سريان الماء في العود الأخضر من غير مالعود ذاته يعرف ماهية الماء ماشى كيف واضح كدة؟
بعدين أصناف الخلق الخمسة والكل فيهم روح إنتهينا من القصة دى؟
المخاليق ديل كل مافوق بيدى للى تحت منه
ومن كل صنف زاجر ، تبارك وتعالى يقول ( وإن من أمة إلا خلا فيها نذير)
يعنى الطير أمه ليهم نذير الجراد أمة لهم نذير النمل أمة ليهم نذير، الكلاب أمة
بالشكل ده كل الوجود
لابد من رئيس ومرؤس


...............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحبة للمصطفى
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 5479
نقاط : 27433
التفاعل مع الاعضاء : 15
تاريخ التسجيل : 18/09/2010
العمر : 68
الموقع : النور المحمدى

مُساهمةموضوع: رد: لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )   الأحد يوليو 24, 2016 10:58 am

.
ما أعظم علم الأولياء وبرهانهم
-----
واحد أشكل عليه أنه يكون هناك مسمى ( أهل الله وخاصته) فأنكر المسمى تماماً وقال أنا لن يفتينى فى هذا الأمر إلا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه
فذهب لسيدى فخر الدين الشيخ محمد عثمان رضى الله عنه
وقاله ياعم الشيخ الصوفية بيقولوا إن اسمهم اهل الله وكذلك مكتوب عنهم فى الكتب فكيف يكون لله أهل...

فرد الشيخ وقال له / وله ناقة كمان (هذه ناقة الله لكم آية فذروها تأكل في أرض الله)
فسكت السائل وقد تملكته الدهشة من سرعة الجواب ودقته
----
سيدنا النبى قال إن لله أهلين إلى أخر الحديث الشريف أو كما قال صلى الله عليه وسلم





روى ابن ماجة (215) وأحمد (11870) عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ لِلَّهِ أَهْلِينَ مِنْ النَّاسِ ) قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، مَنْ هُمْ ؟ قَالَ :
( هُمْ أَهْلُ الْقُرْآنِ ، أَهْلُ اللَّهِ وَخَاصَّتُهُ )




............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحبة للمصطفى
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 5479
نقاط : 27433
التفاعل مع الاعضاء : 15
تاريخ التسجيل : 18/09/2010
العمر : 68
الموقع : النور المحمدى

مُساهمةموضوع: رد: لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )   الجمعة أغسطس 05, 2016 3:36 pm

.
ولو شربوا راحى أراحوا قلوبهم *** من العنت الأدنى ومن كل شقوةِ
عندما يجيب سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى عما تقف عنده أفهام الآخرين بالتفسيرات الخاطئة لكتاب الله تعالى
سأله أحدهم سؤالاً فقال
ماهو الفرق بين قوله تعالى
ادعوني استجب لكم ...

وبين قوله تعالى
وإذا سالك عبادي فاني قريب أجيب دعوة الداعي إذا دعاني فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي لعلهم يرشدون
فقال سيدى فخر الدين رضى الله عنه
الفرق بعيد ، يوجد فرق بعيد "ادعوني استجب لكم
الدعاء هنا عبادة ، و الدعاء هنا عبادة
و الصوفية تقول الدعاء وعد من الله بالاستجابة وليس العطاء مش ادعوني أعطكم! ،
آما وإذا سالك عبادي عني فهذا خطاب للصحابه يعني يقول للنبي عليه الصلاة و السلام :
من الصحابه المحبين لي و المضافين إلي إذا لوحدهم- من شدة المحبة- سألوك عني فقل لهم إنني قريب منهم ، عشان من شدة القرب المشاهدة
أولا : الصحابه كلهم كرام ، كلهم كبار ، صفوة الكبار هم المحبين لي ، و المتشوقين إلي ومن محبتهم إذا لوحدهم سألوك عني وهم مضافين إلي " عبادي " قل لهم إنني قريب منكم ، شرط القرب المشاهدة ، فأني قريب منهم أجيب دعوة الداعي إذا دعاني – في حالة إذا صارت شرطية يعني الواحد مش يقول يا كريم يا كذا، ما يقول كده
يقول يا رب نزل المطر ، طوالي المطر ينزل ، يا رب ما توصل المرض ده طوالي ما يصلش ،
ده يسموه الدعاء بالحال ،
شرط القرب المشاهده عشان يكون في المشاهدة ده شرح النصف الأول ،
النصف الثاني الناس اللي مش مثل دول انا طلبت منهم مطالب هم يستجيبوا لمطالبي انا استجيب لمطالبهم ، فاليستجيبوا لي ،
مش طلب منهم مطالب ؟؟،
يستجيبوا لمطالبي وبعد ما يستجيبوا لمطالبي انا استجبيب لمطالبهم


..........................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لمن أراد ان ينهل من علم العارفين بالله ( سيدى فخر الدين مولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهانى رضى الله عنه )
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الملتقى الصوفى للنور المحمدى :: ๑۩۩۩۩ مجالس ومدارس العلم للطرق الصوفية ۩۩۩۩๑ :: ๑۩ مدارس ومجالس البرهانية ۩๑-
انتقل الى: