س : هل النساء تدخل الديوان ؟
ج : أيوه ، فيه أربعة نساء فى الديوان دائما ، واحدة على قدم سيدتنا خديجة ، واحدة على قدم سيدتنا فاطمة الزهراء ، واحدة على قدم سيدتن...ا مريم أم سيدنا عيسى ، واحدة على قدم سيدتنا آسيا إمرأة فرعون .
س : عدد عمار الديوان 124 ألف ؟
ج : طوالى 124 ألف .
س : هل المجاذيب داخلين ضمنهم ؟
ج : أيوه داخلين ، أنا قلت لكم المجاذيب أولياء ، متولين بالدركات ومتولين بالجمارك ومتولين بكذا وكذا...
س : وكيف ربنا يوليه على موطن معين، إحنا عارفين إن أرباب الأحوال هم اللى ماسكين دركات وحاجة زى كده ؟
ج : الأولياء السالكين دول زى الموظفين ، والمجاذيب زى الجمارك ، فالمجاذيب بيأتمروا بأمر السالكين فى المناطق دى .
س : البعض منهم بيتشاكل كثير ويزعق كثير حتى فى المقام ؟
ج : المجذوب الجديد هو اللى يفضل يزعق ويشتم ويسب ، يزعق ويشتم ويسب ، وكل مايقدم كل مايبقى رزين رزين رزين ، وأخيرا يبطل الكلام ، لكن برضه يتكلم ملخبط ، المجاذيب عندنا أبدا مامجذوب بيتكلم فصيح ، عندكم فى مصر ، المجاذيب بيتكلموا واضح واحنا عندنا بيلف فى الكلام
- سبب الجذب دى يكون لخبطة فى الأوراد ، عدم تنظيم وعدم مراقبة ، فى المراقبة يقول الرؤساء : هو الوارد القدسى كالسيل يحطم ، دى الحالة الإعتيادية ، واحد يقول : أأكون مغلوبا وأنت تلومنى ، واحد تانى يقول : الحال يأتى من قديم قاهر *** لايستكين لدافع متحكم ، واحنا فى المثل اعتدنا نقول ، لايفل الحديد إلا الحديد ، وتبارك وتعالى أوعد المتقربين إلى الله بالنوافل قال : يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ ، يعنى مرة فى الدنيا ومرة فى الآخرة ، ظاهر ؟
ييجى الوارد زى السيل (زى ما وصفوه) إذا أنت عامل مراقبة فالشيخ بيكون زى الخزان ، الخزان بيحوش السيل ، الشيخ بيكون زى الخزان بيحوش المدد ، ده كله ويدّيك شوية شوية بقدر ماتستحمل ، بقدر ماتستحمل ، كل ماييجى يتمسك فى الخزان ، كل ماييجى يتمسك فى الخزان لغاية ماتكبر أنت وتترقى ، لكن الحال اللى جاى من ربنا ما دام بقوة إلهية فملاقاته ماممكن ، زى { وَقَضَى رَبُّكَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ } قضاء ربنا كده ، من اللى يعاكسه ؟ مادام حكمه نفذ اللى يقدر يمشى يعاكسه مين ؟
- واحد مجذوب كبير فى رمضان قال لنا واحنا فى مقام سيدنا الحسين ، والله شيخكم مات والله الشيخ محمد عثمان مات ، ده صح ، الفناء مش موت ؟ الفناء موت ، ده صح
أطوار القيامة كلها بتمر على المريدين بعضها فى الحال ، بعضها فى مصادقة الأسماء ، بعضها فى الرؤية ، بعضها فى اليقظة ، بعضها فى أمراض ، بتاع الأمراض ده علام .
>>>>>>>>>>>